Special Education Seminars I

Code: EES150

Total Credits: 8 credits

Subject Profile: Compulsory (Master's)

Syllabus: When registering, the student must have prepared his/her research project with the help of his/her advisor. Through participatory exposition, an attempt will be made to synthesize general aspects related to the definition of scientific problems, objectives and main characteristics of a research project. Each Master's student will present their project to the class and debate with professors and colleagues. The project will have to be delivered to the participants of the discipline in writing and at least one week in advance. At the end of the course, the student must present the project with the reformulations and improvements suggested during the presentation.


Main Bibliography:

  1. COZBY, P. C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Editora Atlas, 2003.
  2. LUNA, S.V. Planejamento de pesquisa: uma introdução, São Paulo: EDUC Editora, 1999.
  3. SAMPIERI, R.H.; COLLADO, C.F.; LUCIO, P.B. Metodologia de pesquisa. 3.ed. São Paulo: MMcGraw Hill, 2006.
  4. TURATO, E.R.; Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Rev Saúde Pública 2005;39(3):507-514.

Complementary Bibliography:

  1. ALBERTI, V. Manual da história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
  2. ANDRÉ, Marli E.D.A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.
  3. BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília: Plano, 2002.
  4. BODGAN, Robert ; BIKLEN, Sari (1994) Notas de campo In BODGAN, Robert ; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto (Portugal): Porto Editora, 1994, p.150-175.
  5. CALVINO, Italo. Palomar. São Paulo: Companhia das Letras. In: ________ Palomar na praia/Leitura de uma onda, 1994, pp.7-11. DE MOURA, M.L.S.; FERREIRA, M.C. Projetos de pesquisa: elaboração, redação e apresentação. Rio de janeiro: Eduerj, 2005. DE MOURA, M.L.S.; FERREIRA, M.C.; PAINE, P.A. Manual de Elaboração de Projeto de Pesquisa. RJ: Editora UERJ, 1998. DEMO, P. Metodologia da investigação em educação. Curitiba: IBPEX, 2005.
  6. DEMO, P. Pesquisa Participante: saber pensar e intervir juntos. Brasília: Líber Livro, 2008.
  7. DUPAS, Maria A. Pesquisando e normalizando: noções básicas e recomendações úteis para a elaboração de trabalhos científicos. São Carlos, EdUFSCar, 2004.
  8. ELLIOT, J. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERALDI, C.M.G. et. Al. (Orgs.) Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado das Letras, 1998, p.137-152.
  9. FAZENDA, I. (Org). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 2001.
  10. GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Algumas notas sobre Pesquisa Qualitativa e Fenomenologia. Interface: Comunicação, saúde, educação, v.1, 1997.
  11. GARRETT, A. A entrevista, seus princípios métodos. 10. ed. São Paulo: Agir, 1991.
  12. GAST, D. L. Single Subject Research Methodology in Behavioral Sciences. New York: Routledge, 2010.
  13. GATTI, B. A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Líber Livro, 2007.
  14. GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1994.
  15. GUEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção de pesquisa em Educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
  16. GONDIM, L. M. P.; LIMA, J. C. A pesquisa como artesanato intelectual. São Carlos: EdUFSCar. 2002.
  17. IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa Colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
  18. LEVIN, M. Understanding Psychological Research. Malabar, FL: Krieger Publishing Company, 1997.
  19. MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2001.
  20. MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1990, p.56-123.
  21. MARQUES, L. P.; CARNEIRO, C.T.; ANDRADE, J.S.; MARTINS, N.T.; GONÇALVES, R.M. Analisando as pesquisas em Educação Especial no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília-SP, v.13, n.2, p. 251-272, 2008.
  22. MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. A pesquisa qualitativa em psicologia. 2.ed. São Paulo: Moraes, 1994.
  23. MINAYO, MC; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, 9(3):239-262.
  24. NUNES, L. R. O. P. (Org). Novas trilhas no modo de fazer pesquisa em educação especial. Marília: ABPEE /Marquezine & Manzini editora, 2014. 146p.
  25. NUNES, L. R. O. P.; GLAT, R.; FERREIRA, J. R.; MENDES, E. G. Pesquisa em Educação Especial na Pós-Graduação. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1998.
  26. NUNES, L. R. P.; FERREIRA, J. R.; MENDES, E. G. A produção discente da Pós-Graduação em Educação e Psicologia sobre o indivíduo com necessidades educacionais especiais. In: MENDES,
  27. E. G; ALMEIDA, M, A.; WILLIANS, L. C. A. (Org.). Temas em Educação Especial: avanços recentes. 1 ed. São Carlos: EDUFSCar, 2004, v. 1, p. 131-141.
  28. OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
  29. PIMENTA, S. G.; FRANCO, M. A. S. Pesquisa em Educação: possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. 2.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012.
  30. REY, F.G. Pesquisa qualitativa em psicologia. Caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira Thomson, 2005.
  31. RODRIGUES, D.A. (Org). Investigação em educação inclusiva. Lisboa: Fórum de Estudos de Educação Inclusiva, vol.2, 2007.
  32. SANTOS FILHO, J.S.; GAMBOA, S.S. (Orgs.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2000. SEVERINO, A.J.; FAZENDA, I.C.A. (Orgs.). Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas: Papirus, 2001.
  33. SIGELMANM, E. Tipos de pesquisa: aspectos metodológicos específicos. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 36 (3), 1984, p.141-155.
  34. SIGELMANN, Elida. Tipos de pesquisa: aspectos metodológicos específicos. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v..36. n. 3, p. 141-155, 1984.
  35. TAWNEY, J.W.; GAST, D.L. Single subject research in special education. Columbus: Charle E. Merrill Publishing Company, 1984. TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987. VILELAS, J. Investigação: o processo de construção do conhecimento. Lisboa: Edições Silabo, 2009