Special Education in the Context of Brazilian Education
Code: EES105
Total Credits: 8 credits
Subject Profile: Area of concentration
Syllabus: To analyze and discuss the development of Special Education services in Brazil, with an emphasis on school education and current public policies. Identify the specificities, needs and potential of people with special educational needs, conduct and high skills, with a view to educational action Critically reflect on ethical-political-educational issues of the educator's action, with a view to integration with people with disabilities special needs. Discuss post-1970 public policies. The discourses of social integration and the mediation of the school institution: contributions and challenges of experience in different areas of disability.
Main Bibliography:
- BARBOSA, A. S.; SILVA, H., M. G.; GRACIOLI, M. M; MARTINO, V. F. Políticas Públicas eDesenvolvimento Social: Horizontes e experiências. Curitiba: Editora CRV, 2015.
- CORREIA, L. M. Educação Especial e Inclusão: Quem disser que uma sobrevive sem a outra não está no seu juízo perfeito. Porto: Porto Editora, coleção Educação especial, 13, 2003.
- COSTA, V. B.; RODRIGUES, V. R. Novos horizontes sobre inclusão escolar: múltiplos olhares. Curitiba: Editora CRV, 2017.
- DENARI, F. E. Educação Especial: Reflexões sobre o dizer e o fazer. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.
- DENARI, F. E. Educação Especial: Reflexões sobre o dizer e o fazer II. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.
- MARTINS, S. E. S. O.; GIROTTO, C. R. M. S.; GOMIDE, C. B. Diferentes olhares sobre a inclusão. São Paulo: Cultura Acadêmica, Marilia: Oficina universitária, 2015.
- PERRENOUD, P. A Pedagogia na escola das diferenças: Fragmentos de uma sociologia do fracasso. Porto Alegre: ARTMED, 2001, 2a. Ed.
- POKER, R. B.; MARTINS, S. E. S. O.; GIROTTO, C. R. M. Educação inclusiva: em foco a formação de professores.São Paulo: Cultura Acadêmica, Marilia: Oficina universitária, 2016