Special Education in Brazil

Code: EES102

Total Credits: 8 credits

Subject Profile: Area of concentration

Syllabus: Institutionalization of the special individual The issue of diagnosis Regular education and special classes Teacher training and techniques that deal with the special individual Services for the special individual The issue of professionalization of the special individual Legislation regarding the special individual The family of the special individual The culture of intellectual disability Administration of institutions for the special individual Regulatory bodies of services for the special individual.

Main Bibliography:

UNIT I: History of Brazilian Special Education

  1. MENDES, E. G. Breve histórico da Educação Especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogía, v. 22, p. 93-110,2010. Disponivel em: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/9842/9041
  2. TEZANI,T.C.R. Um olhar histórico sobre o processo de contrução do sistema educacional inclusivo. Revista deEducação, v. 11, n. 11, p. 55-74, 2008.
    UNIT II. Public Policies and Brazilian Special Education
  3. BORGES, A.A.P. As classes especiais e Helena Antipoff: uma contribuição à história da educação especial no Brasil. Rev. Bras. Ed. Esp., v. 21, n. 3, p. 345-362, jul-set, 2005.
  4. LOPES, S. A. Considerações sobre a terminologia alunos com necessidades educacionais especias. Revista Educação Especial, v. 27, n. 50, p. 737-750, set-dez, 2014.
  5. BEZERRA, G. F.; FURTADO, A. C. A produção sobre história da educação especial nos congressos brasileiros de história da educação (CBHES): um lugar em construção. Educação em Revista, n. 33, e156559, 2017.
  6. BRASIL. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Presidência da República. Casa Civil (2015). Estatuto da Pessoa com Deficiência, Lei 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm
  7. BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar, 2008a. Disponível em: <portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2010.
  8. MENDES, E. G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Rer. Bras. Educação, set-dez, v. 11,n.33, p. 387-395, 2006.
  9. BRASIL. Ministério da Educação. A consolidação da inclusão escolar no Brasil: 2003 a 2016.
  10. Brasília, 2016. 413 p. LAPLANE, A. D. F. O que os dados do Censo Escolar revelam sobre as barreiras à inclusão? Educação e Fronteiras On-line, v. 5, n. 13, p. 7-20, mai-ago, 2015.
  11. GARCIA, R. M. C. Educação especial na perspectiva inclusiva: determinantes econômicos e políticos. Comunicações, v. 23, ed. especial, p. 7-26, 2016.
  12. PRIETO, R.G.; PAGNEZ, K.S.M.M.; GONZALEZ. R.K.Educação Especial e InclusãoEscolar: tramas de uma política em implantação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 725-743, jul./set. 2014. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade
  13. CELIO SOBRINHO, R.; PANTALEÃO, E.; SÁ, M. G. C.S. O Plano Nacional de Educação e a educação especial. Cadernos de Pesquisa, v. 16, n. 160, p. 504-525, abr-jun, 2016.
  14. SOUZA, F. C.; PRIETRO, R. Plano Nacional de Educação e educação especial. Journal of Research in Special Educational Needs, v. 16, n. 1, supl, p. 841-845, 2016.
  15. SILVA, M.C.V.; MELETTI, S.M.F. Estudantes com Necessidades Educacionais Especiais nas Avaliaçõesem Larga Escala: Prova Brasil e ENEM. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 20, n. 1, p. 53-68, p. 53-68, jan./mar. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382014000100005&script=sci_arttext
  16. SOUZA, F. F., et al. Políticas e práticas deeducação inclusiva: condições e contradição no cotidiano de uma escola de ensino fundamental.Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Dossiê Educação Especial: diferenças, currículo e processos deensino e aprendizagem. v. 22, n. 82, p. 1-23, ago. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n82.2014
  17. REBELO, A. S. KASSAR, M. C. M. Implantação de programas de educaçãoinclusiva em um município brasileiro: garantia de efetivação do processo ensinoaprendizagem? Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Dossiê Educação Especial: diferenças, currículo e processos de ensino e aprendizagem.v. 22, n. 78, p. 1-25, ago. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n78.2014
    UNIT III. Current topics in Special Education
  18. PASIAN, M. S.; MENDES, E. G.; CIA, F. Aspectos da organização e funcionamento do atendimento educacional especializado: um estudo em larga escala. Educação em Revista, n. 33, e155866, 2017.
  19. VAZ, K.; GARCIA, R. M. C. Modelos de formação do professor de educação especial: estratégias de consolidação da política nacional. Educação e Fronteiras On-line, v. 15, n. 13, p. 47-59, mai-ago, 2015.
  20. COSTA, V. A. Formação de professores e sua relação com a educação inclusiva: desafios à experiência teórica na práxis pedagógica. Revista Educação Especial, v. 28, n. 52, p. 405-416, mai-ago, 2015.
  21. SILVA, R. H. R. Contradições, desafios e perspectivas na formação de professores de educação especial/educação inclusiva no contexto de execução do PNE (2014-2024). X Seminário Nacional do HISTEDBR, UNICAMP, Campinas,18 a 21 jul 2016. Anais.... Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/eventos/histedbr2016/anais/pdf/852-2757-1-pb.pdf. Acesso em: 05 mar 2018.
  22. BAPTISTA, C. R.; SILVA, M. C. Formação, cotidiano(s) e educação especial. Educação e Fronteiras On-line, v. 5, n.13, p. 31-46, mai-ago, 2015