Social Skills: Practices and Research

Code: EES278

Total Credits: 8 credits

Subject Profile: Optional

Syllabus: Historically and conceptually situate the theoretical-practical field of social skills. Identify the prevailing approaches and relevant conceptual and methodological issues. Relate the analysis and promotion of the repertoire of social skills to special education. Assess/record/report aspects of the social skills repertoire. To experience, through practical exercises and demonstrations, procedures and techniques used to promote interpersonal development through PRODIP-PG. Conduct an exercise to promote the repertoire of social skills in the area of special education. Identify research questions to different areas of special education.


Main Bibliography:

  1. Del Prette, A. & Del Prette, Z. A. P. (2017). Competência Social e Habilidades Sociais: Manual teórico- prático. Petrópolis: Vozes.
  2. Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. Orgs.), (2017). Habilidades Sociais e Competência Social para uma vida melhor. São Carlos: EDUFSCar Del Prette, A., & Z. A. P.
  3. Del Prette (2011). Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo (9a ed., 1a. em 2001) Petrópolis: Vozes. Del Prette, A., & Z. A. P. Del Prette (2011). Psicologia das habilidades sociais na infância: Teoria e prática (5a. ed., 1a.em 2005). etrópolis: Vozes.
  4. Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2012). Psicologia das Habilidades Sociais: Terapia, Educação e Trabalho. Petrópolis: Vozes. (9a. ed., 1a. em 1999)
  5. Del Prette, A. & Del Prette, Z. A. P. (Orgs.), (2007). Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: Questões conceituais, avaliação e intervenção. Campinas: Alínea.
  6. Del Prette, Z. A. P., Soares, Adriana Benevides, Pereira-Guizzo, Camila S., Wagner, Marcia Fortes & Romera-Leme, Vanessa Barbosa (Orgs), (2015). Habilidades sociais: diálogos e intercâmbios sobre pesquisa e prática.Novo Hamburgo: Sinopsys.
  7. Del Prette, A. (Org.); Del Prette, Z. A. P. (Org.), (2011). Psicologia das Habilidades Sociais: Diversidade teórica e suas implicações (2a. ed. 1a. em 2009). Petrópolis: Vozes.

Throughout the course, the student will be asked to carry out bibliographic research in databases and other sources, including the literature produced by the RIHS group (http://www.rihs.ufscar.br), but, as minimum references, they are being considered the books listed and several articles/chapters that will be indicated for each class.