Early intervention

Code: EES409

Total Credits: 8 credits

Subject Profile: Optional

Syllabus: The concept of Early Intervention. Historical overview. The role of the family in Early Intervention. Professional training in the area. Examples of programs with different populations. Research and evaluation of the effectiveness of Early Intervention programs.


Main Bibliography:

  1. Formiga, C.K.M.R., Pedrazzani, E.S., & Tudella, E. (2010). Intervenção precoce com bebês de risco. São Paulo: Editora Atheneu.
  2. Shonkoff, J.P., & Meisels, S.J. (2000). Handbook of early childhood intervention (2a. ed.). E.U.A.: Cambridge University Press.
  3. Silva, N.L.P., & Dessen, M.A. (2005). Intervenção precoce e família: contribuições do modelo bioecológico de Bronfenbrenner. In M.A. Dessen & A.L.C. Junior. A Ciência do desenvolvimento humano: Tendências atuais e perspectivas futuras (p.152-167). Porto Alegre: Artmed.
  4. Soejima, C. S. & Bolsanello, M. A. (2012). Programa de intervenção e atenção precoce com bebês na educação infantil. Educar em Revista, 43, 65-79.
  5. Taques, D.C.S.R. & Rodrigues, O.M.P.R. (2006). Avaliação do repertório comportamental de bebês nos quatro primeiros meses de vida: uma proposta de análise. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, 16(2), 77-87.
  6. Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E.J., Soodak, L.C., & Shogren, K.A. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive outcomes through partnerships and trust. (7a. ed.). Boston: Pearson.
  7. Windholz, M.H. (2016). Passo a passo, seu caminho: Guia curricular para o ensino de habilidades básicas. São Paulo: Edicon