Advanced Studies II
Code: EES153
Total Credits: 8 credits
Subject Profile: Mandatory (PhD)
Syllabus: The course aims to enable the student to carry out an independent research project in an area of Special Education. They must necessarily address the following aspects in relation to the selected problem: 1- Delimitation of the research field; 2- Conceptual, methodological and empirical characterization of the research field (review article); 3- Development of a research project; 4- Preparation of conditions for the research; 5- Data collection and analysis; 6- Writing of the final report in the form of an article (research article). OBS.: a) In this discipline, the development obligation is for items 1 to 4. b) Credits will be granted conditionally to the presentation of an article reviewing the area.
Main Bibliography:
- Breakwell, G.M., Fife-Schaw, C., Hammond, S., & Smith, J.A. (2010). Métodos de pesquisa em psicologia. Porto Alegre: Artmed.
- Cozby, P.C. (2003). Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Editora Atlas. TEM NA BCO
- De Moura, M. L. S., Ferreira, M. C., & Paine, P. A. (1998). Manual de Elaboração de Projeto de Pesquisa. RJ: Editora UERJ.
- De Moura, M.L.S., & Ferreira, M.C. (2005). Projetos de pesquisa: Elaboração, redação e apresentação. Rio de Janeiro: Eduerj. Pág.17 a 79.
- Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed.
- Gast, D.L., &Ledford, J.R. (2014). Single case research methodology: Applications in special education and behavioral sciences. New York: Routledge.
- Gray, D.E. (2012). Pesquisa no mundo real. Porto Alegre: Penso. Koller, S.H., Couto, M.C.P., & Hohendorff, J.V. (2014). Manual para produção científica. Porto Alegre: Penso.
- Levin, M. (1997). Understanding psychological research. Malabar, FL: Krieger Publishing Company.
- Luna, S. V. (1999). Planejamento de pesquisa: Uma introdução. São Paulo: EDUC Editora.
- Mertens, D., & McLaughlin, J.A. (2004). Research and Evaluation Methods in Special Education. California: Corwin Press.
- Mertler, C. A., & Charles, C. M. (2005).Introduction to Educational Research. Boston: Pearson, 5a. ed.
- Nale, N. (1993). A metodologia de pesquisa pode transformar-se em uma camisa-de-força para o pesquisador em educação? Temas em Educação Especial, 2,304-312.
- Nunes, L.R.O.P. (2014). Novas trilhas no modo de fazer pesquisa em Educação Especial. São Carlos: Marquezine & Manzini.
- Rumrill Jr., P. D., & Cook, B. G. (2001). Research in Special Education: Designs, methods, and Applications. Illinous: Charles C. Thomas Publisher. Sampieri, R.H., Collado, C.F., & Lucio, P.B. (2006). Metodologia de Pesquisa. São Paulo: McGraw Hill. (3a. Ed.). Sampaio, A.A.S., Azevedo,
- F.H.B., Cardoso, L.R.D., Lima, C., Pereira, M.B.R., & Andery, M.A.P.A. (2008). Uma introdução aos delineamentos experimentais de sujeito único. Interação em psicologia, 12(1), 151-164.
- Sigelmanm, E. (1984). Tipos de pesquisa: aspectos metodológicos específicos. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 36 (3), 141-155. Tawney, J. W. & Gast, D. L (1984). Single subject research in special education. Columbus: Charles E. Merrill Publishing Company. Velasco, S.M., Garcia-Mijares,
- M., & Tomanari, G.Y. (2010). Fundamentos metodológicos da pesquisa em análise experimental do comportamento. Psicologia em Pesquisa, 4(2), 150-155