TEE2 - Child development

Code: EES50233

Total Credits: 2 credits

Subject Profile: Optional

Syllabus: Conceptual propositions on: theory of mind, selective trust, developmental neuropathology, regulatory processes and risk for development. The research and its results on the development of children up to 10 years of age. Studies on phenomena, processes and individual differences. Possibilities of evaluating processes, identifying or defining indicators and predictors of some development processes.

Main Bibliography:

  1. Cardoso-Martins, C., Mesquita, T. C. L. & Ehri, L. (2011). Letter names and phonological awareness help children to learn letter sound relations. Journal of Experimental Child Psychology, 109, 25-38.
  2. Cardoso-Martins, C. & Silva, J. R. (2010). Cognitive and Language Correlates of Hyperlexia: Evidence from Children with Autism Spectrum Disorders. Reading & Writing, 23, 129-145.
  3. Carlson, S., Koenig, M. & Harms, M. (no prelo). Theory of Mind. WIREs: Cognitive Science.
  4. Correa, M. F., Cardoso-Martins, C. & Rodrigues, L. A. (2010). O Conhecimento do nome das letras e a sua relação com o desenvolvimento da escrita: evidência de adultos iletrados. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23, 131-140.
  5. Eisenberg, Z. (2011). O Desenvolvimento de Noções Temporais através da Linguagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24, 80-88. Eisenberg, Z. & Duarte, R. (2011). O aprendizado do tempo. Presença Pedagógica, v. 99, 42-5011.
  6. Garcez, A. M., Duarte, R. & Eisenberg, Z. (2011). Produção e análise de videogravações em pesquisa qualitativa. Educação e Pesquisa, 37, 249-262.
  7. Guilhoto, L. M. F. F. (2011). Revisão Terminológica e Conceitual para Organização de Crises e Epilepsias: Relato da Comissão da ILAE de Classificação e Terminologia, 2005-2009. Novos Paradigmas?. Journal of Epilepsy and Clinical Neurophysiology, 17, 100-105.
  8. Guilhoto, L. M.F.F., Martins, H.H.,Vidal-Dourado, M., Lin, K., Veriano, A ; Yacubian, Elza Márcia T. (2010). IBE Promising Strategies Program 2008: "Epilepsy at School: Teaching the Teachers" - educational plan of the "Associação Brasileira de Epilepsia" with teachers of elementary school. Journal of Epilepsy and Clinical Neurophysiology, 16, 80-86.
  9. Klein, V.C., Gaspardo, C. M. & Linhares, M. B. M. (2011). Dor, autorregulação e temperamento em recém-nascidos pré-termo de alto risco. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24, 504-512.
  10. Koenig, M. (2012). Beyond semantic accuracy: Preschoolers evaluate a speakers reason. Child Development, 83, 3, 1051-1063. Koenig, M.A., & Jaswal, V.K. (2011). Characterizing children's expectations about expertise and incompetence: halo or pitchfork effects? Child Development, 82, 5, 1634-1647.
  11. Linhares, M. B. M., Gaspardo, C. M. & Martinez, F. E. (2011). Oral sucrose for procedural pain in infants. The Lancet, 377, 26-27. Miziara, C., Manreza, M. L. G., Mansur, L. L., Reed, U. C.; Guilhoto, L. M. F. F., Virginia, A. ; Gois, S ; Cinapce Group (2012). Impact of benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes (BECTS) on school performance. Seizure, 21, 87-91.
  12. Padovani, F. H. P., Duarte, G., Martinez, F. E. & Linhares, M. B. M. (2011). Perceptions of breastfeeding in mothers of babies born preterm in comparison to mothers of full-term babies. The Spanish Journal of Psychology, 14, p. 35.
  13. Valeri, B., Gaspardo, C. M., Martinez, F. E. & Linhares, M. B. M. (2012). Does the neonatal clinical risk for illness severity influence pain reactivity and recovery in preterm infants? European Journal of Pain, 16, 727-736.
  14. Valeri, B. O. & Linhares, M. B. M. (2012). Pain in preterm infants: effects of sex, gestational age, and neonatal illness severity. Psychology & Neuroscience, 5, 11-19.
  15. Vieira, M. E. B. & Linhares, M. B. M. (2011). Desenvolvimento e qualidade de vida em crianças nascidas pré-termo em idades pré-escolar e escolar. Jornal de Pediatria, 1, 1-22