TPEE - Family and Special Education

Code: EES26723

Total Credits: 8 credits

Subject Profile: Optional

Syllabus: Definition of family. Contemporary family. Analysis of aspects related to the target public of special education and the existing influences on family and school relationships. Family and school relationship. Pedagogical and methodological strategies of approach, as well as the programmatic content and the repercussion of this content in the family and in the relationships established by it. Intervention programs with families of people targeted by special education. Production of national and international knowledge about families of people targeted by special education.


Main Bibliography:

  1. CAETANO, L. M. Dinâmica para reuniões de pais: Construindo a parceria na relação escola e família. São Paulo: Paulinas. 2009. CORREIA, L. M.; SERRANO, A. M. Envolvimento parental em intervenção precoce: das práticas centradas na criança às práticas centradas na família. 2 ed. Porto: Porto Editora, 2002.
  2. DESSEN, M.A.; COSTA JUNIOR, A.L. A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras. Porto Alegre: Artmed, 2005.
  3. SIGOLO, S.R.R.L. Envolvimento familiar e educação inclusiva: Uma mutua contribuição? Em MENDES, E.;ALMEIDA, M.A. (Orgs.). A pesquisa sobre inclusão escolar em suas múltiplas dimensões – Teoria, política e formação, 2012, p. 327-340.
  4. SOUSA, L. Crianças (com)fundidas entre a escola e a família. Porto: Editora Porto, 1998.
    WEBER, L. Família e desenvolvimento: visões interdisciplinares. Paraná: Editora Juruá, 2008.
  5. MMCWILLIAM, P.J.; WINTON, O.J.; CRAIS, E.R. Estratégias práticas para a intervenção precoce centrada na família. 9 ed. Porto: Porto Editora, 2005.
  6. TURNBULL, A.P., TURNBULL, H.R. Families, professionals and exceptionality: Collaboration for empowerment. 4. ed. Upper Saddle River, NJ: Merrill, 2001