Critical Analysis of the Concept of Disability
Code: EES104
Total Credits: 8 credits
Subject Profile: Area of concentration
Syllabus: Analyze and discuss social representations about people with special educational needs. Analyze and discuss the psychosocial aspects involved in the assistance and social insertion of people with special educational needs. Develop instructional strategies for the training of human resources in Special Education with a view to conceptual changes. Social representations of people with disabilities and special talents. Planning of conceptual changes. Development of instructional strategies. Application and evaluation of instructional materials.
Main Bibliography:
- Castanedo, C. Bases psicopedagógicas de la educación especial: evaluación e intervención. 3 ed. Madrid: Ediciones Pirâmide, 2002. Dockrell, J.; Mcshane, J. Crianças com dificuldade de aprendizagem: uma abordagem cognitiva. Trad. Andrea Negreda. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
- Marques, C. A. A construção do Anormal: Uma estratégia de poder. In: Intelectuais, conhecimento e espaço público. CD-Rom da 24a Reunião Anual da ANPED: Caxambu, MG, 2001.
- Lomaco, J. F. B. e Cazeiro, A. P. M. Concepções de deficiência e reabilitação: um estudo exploratório com graduandos de fisioterapia. Psicol. esc. educ., jun. 2006, vol.10, no.1, p.83-97.
- Palomino, A. S.; Gonzalez J. A. T. Educación Especial: Centros Educativos y Profesores ante la adversidad. Madrid: Ediciones Pirâmide, 2002.
- Silva, N. L. P. e Dessen, M. A. Deficiência mental e família: implicações para o desenvolvimento da criança. Psic.: Teor. e Pesq. [online]. 2001, vol.17, n.2, pp. 133-141.
- Sorrel, A.McCray, Rieth, H.J, Sindelar, P.T. Critical Issues in Special Education: Access, Diversity, and Accountability, Paperback, 2003. Torres Gonzáles, J. A. El concepto de educación especial: aclaraciones al entramado terminológico. In A. S.Palomino & J. A. Torres, 2002